NASA schimbă mașinile electrice: ce tehnologie vor adopta noile vehicule
În prezent, încărcătoarele avansate furnizează curenți de până la 520 de amperi.
O nouă tehnologie finanțată de NASA pentru viitoarele misiuni spațiale poate încărca o mașină electrică în doar cinci minute pe Pământ, deschizând calea pentru o mai mare adoptare a unor astfel de vehicule, a spus agenția spațială americană.
Cercetătorii de la Universitatea Purdue, SUA, au dezvoltat Flow Boiling and Condensation Experiment (FBCE) pentru a permite desfășurarea experimentelor de flux de fluid în două faze și transfer de căldură în mediul de microgravitație de lungă durată de pe Stația Spațială Internațională (ISS).
Noua tehnică de „fierbere cu flux subrăcit” are ca rezultat o eficiență mult îmbunătățită a transferului de căldură în comparație cu alte abordări și ar putea fi utilizată pentru a controla temperaturile viitoarelor sisteme din spațiu.
Această tehnologie poate avea aplicații și pe Pământ: ar putea face deținerea unei mașini electrice mai atrăgătoare, au spus cercetătorii.
În prezent, timpii de încărcare variază foarte mult, de la 20 de minute la o stație de lângă o șosea până la ore de utilizare a unei stații de încărcare de acasă.
Timpii lungi de încărcare și locația încărcătorului sunt ambele citate ca preocupări majore ale persoanelor care iau în considerare deținerea de vehicule electrice.
Reducerea timpului de încărcare pentru vehiculele electrice la cinci minute – un obiectiv al industriei – va necesita ca sistemele de încărcare să furnizeze curent la 1.400 de amperi.
O nouă tehnologie
În prezent, încărcătoarele avansate furnizează curenți de până la 520 de amperi, iar majoritatea încărcătoarelor disponibile consumatorilor acceptă curenți mai mici de 150 de amperi.
Cu toate acestea, sistemele de încărcare care furnizează 1.400 de amperi vor genera semnificativ mai multă căldură decât sistemele actuale și vor necesita metode îmbunătățite de control al temperaturii.
Recent, echipa a aplicat tehnica învățată din experimentele NASA FBCE la procesul de încărcare a vehiculelor electrice.
Folosind această nouă tehnologie, lichidul de răcire dielectric – neconductor electric – este pompat prin cablul de încărcare, unde captează căldura generată de conductorul purtător de curent.
Fierberea în flux subrăcită permite echipei să furnizeze de 4,6 ori curentul celor mai rapide încărcătoare pentru vehicule electrice disponibile astăzi pe piață, eliminând până la 24,22 kilowați de căldură, au spus cercetătorii.
Cablul de încărcare poate furniza 2.400 de amperi, ceea ce depășește cu mult cei 1.400 de amperi necesari pentru a reduce timpul necesar pentru încărcarea unei mașini electrice la cinci minute, au spus ei.
„Aplicarea acestei noi tehnologii a dus la o reducere fără precedent a timpului necesar pentru încărcarea unui vehicul și poate elimina una dintre barierele cheie în calea adoptării la nivel mondial a vehiculelor electrice”, au adăugat cercetătorii.